fredag, november 07, 2014

Jeg er i New York

Jeg har snart vært her en uke. Prosjektet er særlig å gå på engelskkurs denne gangen. Jeg er ganske råtten i engelsk. Jeg klarer meg, men herregud.

Så jeg går på skolen hver dag, har glosebok og snakker med elever fra mange land, Venezuela, Japan, Korea, China, Polen, Spania, Belgia - og sammen prøver vi å utvikle ordforrådet og uttale. Grammatikken bryr jeg meg sant å si ikke så mye om, jeg fokuserer på snakking og å orke å lese litt mer kompliserte tekster.

Jeg har regler, jeg trenger regler

Nå er reglene at jeg må skrive noe hver dag, noe som ikke skal publiseres med en gang men som jeg skal file på, prøve å se om jeg får til å utvikle. Og så må jeg gå ut og gjøre noe i tillegg til skolen, hver dag, ikke bli brakkesyk. Selv om det er fint å sove også, jeg sover.

I går var jeg på Joes pub, et trivelig sted egentlig, lite lokale med bord og sitteplasser.

Siri Hustvedt var blant dem som snakka der. Hun snakka om å ikke bøye seg for hvilken som helst autoritet. Hun pekte på at de mer tomme autoritetene tradisjonelt har vært mennesker hvis eneste forskjell fra andre er penis, et organ som ikke nødvendigvis fører til mer etiske og gjennomtenkte handlinger.

Hun snakket om å reise seg å gå

Og etterpå, i panelsamtalen, ber hun plutselig de andre om å vende seg bort fra sporet samtalen er i (å sende mynter i brev) til det den skulle handle om: Tekst. Man kunne selvsagt argumentere med at mynter i brev er tekst, men det var ingen som gjorde det.

Jeg likte at hun var litt aggressiv et øyeblikk. Men hun beveget seg i det området der det er bra å si fra, men kanskje samtidig litt hensynsløst overfor de andre, samtidig hensynfullt overfor de som syns det ble vel pjattete. Jeg lurte på om hun kjente bølgen av korrigerende skam, og hva hun i så tilfelle sa til den.

Også kvinner kan være uhøflige og uomtenksomme, det er ikke det. Men jeg tror vi alle, og særlig kvinner, kan tjene på å oftere være tydeligere på hva vi vil og mener.

Ellers, jeg har opprettet en side for fr.martinsen på Facebook, og jeg har Instagrammen. Disse to blir oppdatert litt oftere, noe er likt, noe ulikt, men jeg er her også.

0 Kommentarer:

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden