mandag, september 22, 2014

Intervju med et menneske

"Det ligger trådsneller på alle de forskjellige bordene som er plassert rundt om. Trådsneller som han bruker til å brodere, blyanter og fyllepenner som han tegner og noterer med, og epler han lager marmelade av."

Jens M. Johansson har skrevet et fint intervju i Dagens Næringsliv med et menneske, en mann, det er Peter Handke. Og selvsagt er det særlig interessant at det er akkurat Peter Handke. Men likevel, mens jeg leser tenker jeg som jeg nesten alltid gjør når jeg leser et godt intervju eller en biografi jeg liker: Dette ville vært interessant uansett hvem det var, for det er ordene som står der som kommer inn i meg på en grundigere måte enn mange av de andre ordene jeg leser hver dag, det er den filmen de får meg til å se for meg, får meg til å tro på, ikke så mye den mulige faktiske virkeligheten de peker på. Det er tankene til mennesket slik det blir presentert for meg som fungerer, jeg bryr meg oftest ikke om de er så sanne.

Man kunne intervjue hvem som helst, skrive biografi om hvert menneske.

0 Kommentarer:

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden