mandag, april 02, 2012

The Stone Pony: Tramps like us

Hovedmålet for turen i turen var å dra på den kjente rockeklubben Stone Pony og høre på et Bruce Springsteen-tribute-band som het Tramps Like Us og håpe på at Bruce selv kom (men det gjorde han ikke).


Jeg likte musikken godt nok, jeg husket på igjen Sandy (Fourth Of July, Asbury Park) som var en gammel favoritt, og andre sanger der han møter Tom Waits, men mest koste jeg meg med stedet og å se på folk, det vil egentlig si alle kvinnene som var blant publikum.

Hvis du står bredbeint kan du nå fra baren til scenen, sa han jeg er på tur med, og det var nesten sant. Vi kunne lene oss på bardisken og ha scenen passe nær og kose med stemningen som var en mellomting mellom bonfest og Rockefeller.

Det var stemningen som var saken

Folk så ut til å være der i små gjenger, tre svigerinner, tre fra verkstedet, rørleggere, mange over 50 og svært mange og veldig forskjellige kvinner og disse så jeg på. Variasjon i en folkemengde er alltid interessant.

Det var billig grå bomull med paljetter limt på foran store brøst med slappe bh-stropper, det var valker mellom jumper og bukselinning men også gradert bleket klipp av rett hår som likevel var tupert litt slik at det fikk fylde og kongeblå maskinstrikket omslagsjakke.

Det var mange små gjenger med kvinner som var på en annen grei enn jeg ofte shtter på konserter hjemme, de var der ikke sammen med menn, de gløtta ikke over skuldra mot en mann, de var ute på kul sammen.

Les også: Asbury Park, Bruce, oss
Les også: Fra togvinduet i New Jersey
Les også: Ocean Grove

På togstasjonen i Asbury Park i dag kom jeg i snakk med et svart par om arbeidsløshet og etniske og religiøse grupper som sørger for å gi jobber til sine. Jeg sa at jeg la merke til at det bare var hvite mennesker på Stone Pony. Slik var det, sa han, han hadde vært der, men stort sett satte hvite mennesker opp slike konserter som hvite liker, mens svarte har andre steder der de spiller musikk som de liker.

Jeg har aldri tenkt på at Bruce Springsteen er musikk for hvite, fordi jeg er hvit selv selvsagt, samme egonærsyn som jeg pleier vifte med fingern mot hvite friske menn for.

0 Kommentarer:

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden