søndag, mars 11, 2012

Bryggeriet i Brooklyn

For, jeg vet ikke 7 år? siden, oppdaget jeg Brooklyn lager og etter det ble ikke ølvanene mine akkurat de samme. Noen år etter tok Sierra Nevada over som favoritt, men lageren fra Brooklyn er fortsatt en gammel venn.


Jeg var i New York med en kollega, har jeg fortalt det før? Det var i alle fall før bloggen. Ølet smakte så mye mer enn alt øl jeg hadde smakt før. Vi drakk Brooklyn på en pub i Greenpoint, anbefalt av hun bak bardisken. I dag besøkte jeg bryggeriet, det ligger like ved.


Siden den gangen har de fått Brooklyn-øl i alle butikkene jeg kommer inn i her, og på noen ølsteder på Grünerløkka også.

De har gratis omvisning i den lille produksjonshallen, mestparten av produksjonen foregår i utkanten av New York by. Omsetningen har økt voldsomt siden de startet i 1988 og også bryggeriet i Williamsburg har ekspandert til nabobygget.


Man hører på det lille foredraget, ser seg rundt og så kjøper man bonger og smaker på de ulike sortene og spiser søndagsbrunch i øldrikkehallen. Hyggelig, men den har en fryktelig akustikk. Jeg utvider nå reportoaret til Weisse og Mary´s Maple Porter (som hadde julesmak).


Brooklyn Brewery har lagd seg en historie, eller de har en historie, slik smarte firmaer gjør dem. De knytter folk til seg med geografisk nærhet, eller for min del kunnskap om et geografisk sted. Og historien om pressefotografen som sluttet å fotografere krig og fikk naboen til å gi opp bankkarrieren og satse på ølproduksjon med ham er god den.


Det samme er historien om hvordan de eglet seg innpå designeren av I Love New York-eplet Milton Glaser og ba ham lage logoen til ølet for de få dollarne de hadde til det og han takket ja, for en prosentandel av omsetning + gratis øl så lenge han lever. Han designer fortsatt logoer for dem.


Eller hvordan de fikk mafiaen til venner og siden dørvakter, en historie made for television, men hva faen, de kan selge øl.

2 Kommentarer:

Blogger Unknown sa ...

Ja, den mafiahistorien er for god til å være sann. Men så lenge ølet er godt er allting godt. Dersom noen leser dette innlegget og bestemmer seg for legge ferien til NY, så har jeg to bonger til Brooklyn brewery som jeg brant inne med. Kan hentes sentralt i Oslo.

12 mars, 2012 01:51  
Blogger fr.martinsen sa ...

Folk går ikke rundt kvartalet engang for to ølbonger, jeg tror du må ta deg en tur til New York selv.

12 mars, 2012 02:27  

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden